Rybne informacje

Ryby –  to samo zdrowie!

Ryby przedłużają młodość i chronią przed wieloma chorobami. W polskiej kuchni zajmują ważne miejsce, ale jadamy ich dwa razy mniej niż pozostali mieszkańcy Europy.

Poniżej kilka zalet jakie posiadają ryby.

Ryby wyróżnia niespotykana w innych produktach wartość odżywcza, a przede wszystkim duża zawartość niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowch (NNKT). Znaczne ilości  tych pożądanych związków  możemy znaleźć między innymi w łososiu, makreli, śledziu, sardynkach i tuńczyku. To one  wpływają na nasza gospodarkę cholesterolową i  prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka. Dlatego ważne jest, aby ryby trafiały na nasz stół dwa do trzech  razy w tygodniu.

Udowodniono naukowo, że kwasy omega-3 odgrywają ważną rolę w profilaktyce miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Wpływają na poziom trójglicerydów we krwi, jej krzepliwość oraz ciśnienie krwi.

Ze względu na fakt, iż ryby są cennym źródłem składników mineralnych, takich jak: żelazo, selen, magnez i jod, spożywanie ryb wpływa również na kondycję naszego serca i naturalne  procesy zachodzące w tkance kostnej naszego organizmu. To one stanowią stanowią doskonałe źródło wapnia.

Ryby bogate są również w witaminy. Ich ilość jest ściśle związana z zawartością tłuszczu: gatunki ryb chudych wyróżnia większa zawartość witamin rozpuszczalnych w wodzie  B1, B2, B6, B12, PP, a ryby o większej zawartości tłuszczu cechują się większą ilością witamin  A, D i E.

Warto zwrócić również uwagę na występujące w rybach białko. Jego ilość porównywalna jest z mięsem czerwonym. Ryby są źródłem łatwoprzyswajalnego białka i aminokwasów egzogennych.  

Jakie zatem jeść ryby. Duszone, pieczone czy gotowane? 

Najzdrowszym sposobem przyrządzania ryb jest ich gotowanie. Ryby wkładamy do wrzącego wywaru warzywnego i gotujemy - niezbyt długo, żeby nie rozgotować mięsa. Dzwonki i filety gotujemy ok. 20 minut, a całe ryby nawet do 45 minut.

Najlepsze smakowo-zapachowe uzyskuje się poprzez gotowanie ryb na parze. Jest to najdelikatniejszy sposób ich przyrządzania. Nasza ryba nie rozgotowuje się, ani nie traci wspaniałego smaku i specyficznej, delikatnej struktury.

Popularną metodą jest również smażenie ryb. Rybę wyróżnia wtedy soczystość i aromat z pachnącej chrupiącej skórki. Aby mięso zachowało swój kształt warto wcześniej na patelni, skropić je sokiem z cytryny.

Ryby duszone najlepiej jest dusić na małym ogniu, ułożone między warzywami.  

Wspaniała jest ryba upieczona w całości. Jednak jej przyrządzenie jest czasochłonne. Aby nie stracić soczystości ryb, trzeba ją piec w folii aluminiowej i w temperaturze do 200 st. C.

Ryby doskonale smakują nie tylko na ciepło, ale również na zimno, pyszne są ryby w galarecie.

Zaś aromatyczny wywar rybny może być wspaniałą bazą do przyrządzenia  sosów i zup, a także podstawą wielu galaret i dań garmażeryjnych na zimno.